In deze steeds (sneller) veranderende en complexe tijd, zie ik organisaties, afdelingen, teams en mensen zoeken naar mogelijkheden om bij te blijven.
Of liever nog, naar kansen om voorop te blijven lopen en uniek in de markt zichtbaar te worden en/ of te blijven.
Vaak lukt dat niet (meer) of onvoldoende door alle krachtenvelden zowel intern als extern. Op zo’n moment is de frisse blik van iemand van buitenaf een uitkomst. Iemand die helpt het overzicht en de situatie weer zichtbaar en helder te krijgen. Om vanaf daar bewust een volgende stap te kunnen maken.
Daar ligt mijn kracht en toegevoegde waarde; het ondersteunen bij het bewust worden en duidelijk krijgen van de situatie.
Afhankelijk van de situatie en wensen, ondersteun ik organisaties (management), afdelingen, teams en/ of individuele mensen om met een Agile mindset weer overzicht te krijgen en om vervolg stappen te kunnen zetten.
Al eeuwen geleden hebben wij, mensen, geleerd dat het helpt om te oefenen als we ergens beter in willen worden. Soms kunnen we dat zonder externe hulp, vaak is het prettig als iemand met meer ervaring daarbij helpt.
Zo is het geen enkel probleem om niet direct te verdrinken in een zwembad als we er voor het eerst in vallen. Maar om dan te zeggen dat we goed heen en weer kunnen zwemmen, is heel wat anders.
Afhankelijk van de specifieke wensen, behoeften en situatie zijn er verschillende vormen van trainingen mogelijk. Dat kan zijn een klassikale training om de basiskennis te begrijpen. Specifieke training op een onderwerp om te verdiepen. Een workshop om op een interactieve manier kennis en vaardigheden op te doen. En allerlei variaties hiervan.
Ook de duur van een training/ workshop kan variëren al naar gelang de wensen en behoeften.
Graag spreek ik af om onder het genot van een bakje koffie te onderzoeken welke vorm jou (verder) kan helpen
Het veranderen van een traditionele naar een Agile mindset is een cultuurverandering. Overal waar ik betrokken ben geweest als Agile Coach, blijkt dit de meest uitdagende verandering om echt op te pakken.
Natuurlijk zijn er diverse hulpmiddelen in de vorm van technieken, methodes, frameworks en allerlei tips & trucs. Uiteindelijk zijn het de mensen zelf waar de verandering gaat gebeuren.
Hoe goed is het management in staat om deze verandering in te zetten? Is er voldoende bewustzijn van de huidige cultuur? Kunnen de mensen de cultuurverandering aan?
Het ideaal plaatje is een leider die zijn/ haar mensen ondersteunt om eigenaarschap op te kunnen pakken en te focussen op datgene wat de klant echt wil. En dat betekent automatisch dat de mensen in de teams laten zien dat ze verantwoordelijkheid nemen en de klant bieden wat ze nodig heeft.
Het mooie is dat dit alleen kan als je een (h)echt team weet te creëren. Hoe doe je dat? Waar staan we? Welke stappen kunnen we zetten? Wat komt er überhaupt bij kijken als we van individuen naar teams gaan? Welke weerstand kan ik verwachten en hoe gaan we daar mee om?
Wil je meer weten? Laten we afspreken voor een bakje koffie!